Vem har sagt att en sextioåring inte kan förnyas? Inte vi i alla fall. A-bolagen fyller 60 år i år – och firar med att byta sitt namn till Borgå Hem. Samtidigt har vi förnyat hela vår strategi, vårt sätt att arbeta och vårt varumärke.
Det här är inte bara en ansiktslyftning. Det är en fullständig förnyelse.
Vi har ett ambitiöst mål: före år 2027 vill vi vara Finlands bästa hyreshusbolag, med den bästa beläggningsgraden och bästa boendetillfredsställelsen. Det betyder att vi inte nöjer oss med det vi alltid har gjort. Vi utvecklas, testar och förnyar oss – på ett modigt och rättvist sätt.
Det nya namnet, Borgå Hem, säger direkt vad vi gör och var. Vi erbjuder hem – inte bara bostäder – till Borgåborna. Vi har egen servicepersonal som känner husen och människorna. Vi finns nära de boende.
Och ja, vi har en lång och fin historia. År 1965 rådde det bostadsbrist i Borgå. Människor bodde i baracker, på vindar, till och med i bilar. Borgå stad, Ensto, Norpe och Vuokralaisten keskusliitto grundade ett bolag för att lösa problemet. Nu, 60 år senare, är vårt uppdrag fortfarande detsamma – men metoderna har utvecklats.
Som verkställande direktör är det viktigt för mig att våra medarbetare med glädje och stolthet kan berätta var de arbetar. När vår personal trivs och lyckas i sitt arbete märks det för kunderna.
Som en del av vår nya verksamhetskultur följer vi boendetillfredsställelsen ännu noggrannare. Efter varje servicebesök och flytt skickar vi en responsenkät. Vi lyssnar, för vi vill bli bättre – varje dag.
Det nya namnet, logotypen, utseendet, de nya webbsidorna – allt förmedlar vad vi är: människonära, ansvarsfulla och förändringsbenägna. I logotypen kan man se människogestalter, gemenskap och mångfald.
Och det bästa av allt – denna förändring är inte bara vår fest. Det är Borgås fest. Vi är en del av stadens attraktivitet. Vi är Borgå Hem – och vi är här för er.
En sextioåring kan förnyas. Vi är ett levande bevis.
Verkställande direktör Marjut Sandsjoe
Borgå Hem
Ps. Vi har en namntävling på gång: hitta på namn åt figurerna i logotypen som beskriver oss. De bästa idéerna belönas! HÄR
Text: Marjut Sandsjoe Foto: Olli Jokela