Bostadens utrymmen och villkorInstruktioner för bostadenDeltagande invånare

Bostadens utrymmen och villkor

Bastu

Om det finns en bastu för gemensamt bruk i din bostadsförening, kan du boka en bastutid genom att kontakta vår kundtjänst.

Tvättstuga

Om det finns en gemensam tvättstuga i din bostadsförening, kan du boka en tid via bokningslistan som finns i tvättstugan.

Parkeringsplatser

Om du vill boka en parkeringsplats på din bostadsförenings parkeringsområde, vänligen kontakta vår kundtjänst.

Klubblokal

Om det finns en gemensam klubblokal i din bostadsförening, kan du boka den genom att kontakta vår kundtjänst.

Hemförsäkring

Vi rekommenderar att du skaffar en hemförsäkring. Fastighetsförsäkringen täcker inte de boendes lösöre. Hemförsäkringen ersätter skador på lösöret. Cykelförrådet och nätförrådet omfattas också av hemförsäkringen.

Extra trygghet för boende med AsumisPLUS – försäkringen

Har det skett en vattenskada och bostaden är tillfälligt obeboelig? Halkade du på gården, bröt handen och jackan gick sönder? Blev nyckeln kvar inne i lägenheten, dörren är låst och ingen är hemma? Detta är typiska exempel på skador som inte alltid täcks av andra försäkringar.
Alla boende har tillgång till AsumisPLUS – försäkringen. Försäkringen ersätter enligt villkoren vårdkostnaderna för personskador, kostnaderna för en borttappad nyckel samt avbrott i boendet på grund av plötslig skada.

Läs mer och ansök om ersättning.

Vattenavgift

I lägenheter med egen vattenmätare betalar boende för vatten enligt förbrukning.

Internet

Alla Borgå Hems lägenheter har en grundläggande internetanslutning som ingår i hyran. Anslutningen kan aktiveras via Telias webbplats, i en Telia-butik eller genom att ringa Telias kundtjänst på numret 0200 11611. Vid problem med internetanslutningen ber vi dig kontakta Telias kundtjänst direkt.

Elavtal

Hyresgästen ansvarar för att skaffa ett elavtal hos ett valfritt energibolag.

Husdjur

Alla familjemedlemmar är välkomna till våra hem – med eller utan päls!

Att hitta en bostad där man få ha husdjur kan vara utmanande, men hos Borgå Hem är alla husdjur välkomna.

Boendeinformation

Meddelanden som gäller det egna hemmet delas ut i pappersform till varje boende eller sätts upp på husets anslagstavla. Aktuella boendefrågor och information om förändringar kan också snabbt följas via Borgå Hems sociala medien.

Instruktioner för bostaden

Fel i bostaden

Om det uppstår problem i bostaden, ber vi dig göra en felanmälan. Vid akuta underhållsarbeten under kvällar och helger betjänar journumret för fastighetsskötsel de boende. Kontrollera ditt hus journummer på anslagstavlan i huset eller på sidan Underhåll jour.

Boende ansvarar för service av egna möbler och andra slitdelar i bostaden. Borgå Hems service ansvarar för underhåll och reparation av de fasta möblerna och apparaterna i bostaden. Vårt service erbjuder hjälp och service för boendet, och priser för särskilda tjänster hittar du på sidan Separat debiterade underhållsarbeten.

Mer information om de boendes ansvar i boendet finns i Borgå Hems ordningsregler.

Rengöring av avloppen

Dålig lukt i badrummet kan bero på ett delvis eller helt igensatt avlopp eller att vattenlåset i avloppet har torkat ut.

Med dessa enkla metoder ser du till att badrummets och kökets avlopp fungerar och att inga onödiga lukter sprids i hemmet.

Om du har varit borta länge, spola vatten i avloppet

Rengör golvbrunnen

Skruva loss koppen till vattenlåset under tvättstället och rengör den (håll en hink under vid lossning), kom ihåg att sätta tillbaka tätningsringen

Om lukten inte försvinner med dessa åtgärder, kontakta vår kundtjänst.

Internetanslutning

I alla Borgå Hems lägenheter ingår en grundläggande internetanslutning i hyran. Anslutningen aktiveras via Telias webbsida, genom att besöka en Telia-butik eller genom att ringa Telias kundtjänst på 0200 11611. Om det uppstår problem med internetanslutningen, vänligen kontakta Telias kundtjänst direkt.

Brandvarnare

Alla brandvarnare övergår till Borgå Hems ansvar år 2026. Räddningslagen kräver att det finns minst en brandvarnare per påbörjad 60 kvadratmeter för varje våning.

Hushållsmaskiner

Boende ansvarar för hushållsmaskiner som de själva har tagit med till bostaden. Om du skaffar en egen diskmaskin till bostaden rekommenderar vi att du anlitar en fackman för installationen. Installationen kan också beställas från Borgå Hems service genom att ringa vår kundtjänst. Service och reparation av fasta maskiner i bostaden (t.ex. kylskåp, spis, köksfläkt) sköts av Borgå Hems service.

Nyckelsäkerhet

Nyckeln är en värdefull sak som alla bör förvara noggrant. Nyckeln får inte märkas med namn, adress, telefonnummer eller någon annan identifiering som kan koppla den till bostaden.

Om du behöver en extra nyckel, kontakta vår kundtjänst.

Om du har glömt nyckeln hemma kan du beställa en dörröppning via vår kundtjänst eller under jourtid genom fastighetsskötselns journummer. Numren finns även på fastighetens ytterdörrar. Var beredd att styrka din identitet, då dörren endast kan öppnas för personer som är registrerade som boende i husets register. Dörröppning är en avgiftsbelagd tjänst som faktureras av ditt hus fastighetsskötselbolag.

Om din nyckel har blivit stulen, gör en polisanmälan om stölden. Om det är möjligt att nycklarna kan spåras till bostaden, kontakta omedelbart vår kundtjänst.

Byte av lampor

Byte av lampor i alla bostadens armaturer är boendes ansvar. I radhus byter boende även lampan i eventuell gårdsarmatur på baksidan. Om du behöver hjälp med lampbyte kan du beställa tjänsten mot en avgift från vår kundtjänst.

Takkoppar

Takkoppar ska finnas i bostaden när du flyttar in, och de får inte tas bort när du flyttar ut. Om boende tar bort takkopp vid utflyttning debiterar vi för återmontering, eftersom installation endast får göras av en fackman.

Det finns både jordade och ojordade armaturuttag. Vid installation av stickpropp är det viktigt att känna till skillnaden mellan jordade och kronuttag. Felinstallerad armatur med metallstomme kan vara livsfarligt spänningsförande.

Kom ihåg att montering av fasta armaturer endast får utföras av yrkesutbildade elektriker!

Självfinansierade ändringsarbeten

Borgå Hem vill ge sina boende möjlighet att påverka hemmets funktionalitet och inredningslösningar. Du kan anpassa ditt hem efter dina egna livsbehov.
Våra boende har möjlighet att genomföra vissa ändringsarbeten i bostaden och på bostadsgården på egen bekostnad. Observera att alla ändringsarbeten alltid kräver hyresvärdens skriftliga tillstånd innan arbetet påbörjas.

Vi vill att du ska känna dig hemma och kunna inreda din bostad enligt din egen smak. Förutom möbler och textilier har ytmaterialen i hemmet stor betydelse för atmosfären. Därför erbjuder vi möjlighet till en mindre målningsrenovering i din hyresbostad.

Du hittar mer detaljerade instruktioner för renovering och ansökan om tillstånd här.

Deltagande invånare

Deltagande invånare

Borgå Hems invånare kan påverka frågor, som rör det egna boendet, samt främja trivseln och underhållet i husen. Invånarna informeras och kan delta i beredningen och beslutsfattandet i vissa frågor, som rör det egna bostadshuset. Invånardemokratin baserar sig på lagen om samförvaltning i hyreshus.

I Borgå Hem kan invånarna bland annat vara med på det egna husets invånarmöte och i huskommittén, på det årliga stora invånarmötet för alla invånare samt delta i invånarkommitténs och invånarföreningens verksamhet. Invånarna väljer årligen ur sin krets två representanter till Borgå Hems styrelse. Invånarna kan dessutom i varje hus välja en förtroendeperson, som sitter med i den för alla hus gemensamma invånarkommittén.

Husets förtroendeperson är den aktör, som för invånaren är den närmaste att vända sig till i invånarärenden, som rör det egna huset. På anslagstavlan i ditt hus hittar du namnet på husets förtroendeperson.

Mera uppgifter om invånardemokratin står att finna på Centralen för statligt stött bostadsbyggande hemsida (på finska).

Invånarföreningen

Invånarna i Borgå Hems samtliga hus är välkomna med i invånarföreningen och dess verksamhet. Föreningens ändamål är att verka till förmån för dem, som bor i Borgå Hems hus, samt att främja invånarnas samhörighet och fritidsaktiviteter.

A-invånarföreningen gör årligen upp en verksamhetsplan, till vilken förutom möten också hör ordnande av stadsdelsevenemang och utfärder. Föreningen strävar också efter att förbättra trivseln i husen genom att arrangera talkon i närmiljön och ge möjligheter att plantera blommor på gårdsplanerna. Medlemmar till invånarföreningens styrelse väljs årligen. Borgå Hem stöder föreningens verksamhet. Föreningen ger inte sina medlemmar vinst eller meriter.

a-asukasyhdistys@gmail.com

A-invånarföreningens styrelse: Ordförande Heidi Liljemark, Kim Parviainen, Tarja Martinmäki, Paula Rajala, Tiia-Maria Ekholm, Mariella Koskinen

Boendemöten


Årligen ordnas ett husmöte per hus, där alla boende i huset är välkomna. Dessutom ordnas en gemensam boendeträff för alla husens boende en gång om året. Kallelser till mötena delas ut till boende i hemmen eller på husets anslagstavla

Hyresbetalning

Betalningsuppgifter

Förfallodagen för hyresbetalningen är den 4:e varje månad. Hyran betalas enligt uppgifterna på den sammanställningsblankett över årets hyresbetalningar som hyresvärden ger till hyresgästen. Sammanställningen innehåller alltså alla årets betalningar, och inga separata månadsfakturor skickas ut. Hyresgästen behåller samma referensnummer under hela boendetiden.

Hyresgästen kan i sin egen bank göra ett direktbetalningsavtal. I sin nätbank kan man även ta i bruk e-faktura och få hyresfakturan direkt till nätbanken.

Observera att från och med oktober 2025, på grund av ändringen i EU:s förordning om direktbetalningar, kommer bankerna automatiskt att kontrollera att mottagarens namn exakt motsvarar kontoinnehavarens namn.

Porvoon A-asunnot Oy – Borgå A-bostäder Ab
Kiinteistö Oy A-Lukaali Ab
Porvoon Vuokra-asunnot Oy – Borgå Hyresbostäder Ab 


Tillsammans med månadsavgiften betalas även andra regelbundna avgifter, såsom bastu- och bilplatsavgift. I objekt där vatten inte ingår i hyran faktureras det separat fyra gånger per år. Andra boendetjänster faktureras separat. Sådana är till exempel avgift för dörröppning, flaggningsavgift samt extra reparationer som utförts av fastighetsskötaren.

Reparationer som uppstått på grund av skadegörelse betalas alltid helt av hyresgästen. Mer information om separata avgifter finns på servicesidan.

Problem med hyresbetalningen

Om du inte kan betala hyran på förfallodagen, kontakta så snart som möjligt Borgå Hem:s hyresövervakning för att komma överens om hyresbetalningen: vuokravalvonta@porvoonkodit.fi. Vid förändrad ekonomisk situation är det också bra att kontrollera möjligheten till bostadsbidrag och utkomststöd från FPA.

Vi tar ut dröjsmålsränta och påminnelseavgift för försenad hyresbetalning. Efter den tredje betalningspåminnelsen vidtar vi rättsliga åtgärder för att driva in hyresskulden och för att avsluta hyresförhållandet.

Borgå Hems ordningsregler i korthet

1. Gemensamma utrymmen

Ytterdörrarna hålls öppna kl. 6.00–21.00. Saker får förvaras endast i utrymmen som är avsedda för detta. Tvättstugan är tillgänglig för husets invånare enligt bokningslistan. Bastuutrymmena ska rengöras noggrant efter användning.

2. Lägenheter

Mellan kl. 23.00 och 7.00 ska nattfriden respekteras så att grannarna inte störs. Läckor från kranar, tvättställ, rör och element ska omedelbart anmälas till hyresvärden. Inga ändringsarbeten får utföras i lägenheten eller tillhörande utrymmen utan tillstånd från hyresvärden. Om lägenheten har egen gård ansvarar hyresgästen för skötsel av grönområden och snöröjning där.

3. Rökning

Rökning är förbjuden i lägenheterna. Rökning är även förbjuden i de gemensamma utrymmena.

4. Mattpiskning

Mattor och sängkläder får piskas endast på särskilt anvisade platser, måndag till lördag mellan kl. 7.00 och 20.00.

5. Fordon och parkering

Motorfordon får parkeras endast på platser avsedda för detta. Gästparkeringsplatser är avsedda endast för korttidsparkering för gäster.

6. Husdjur

Hundar, katter och andra husdjur ska hållas kopplade utomhus. Ägaren ska se till att djurens avföring slängs i sopkärlen. Djurläten får inte störa boendet för andra.

7. Sopor och sortering

Boende är skyldiga att sortera hushållsavfall i bioavfall, brännbart avfall, returpapper, kartong samt plast-, metall- och glasavfall, som ska föras till avsedda insamlingskärl på fastighetens återvinningsstation. Det är förbjudet att lämna annat än hushållsavfall vid återvinningsstationen eller någon annanstans på fastighetens område.