Till bostadssökandeBoendetidsrelaterade ärendenFör den nya boendenUtflyttning

Till bostadssökande

Hur länge är min bostadsansökan i kraft?

Ansökan är giltig i tre månader från det att den lämnas in. Interna bytesansökningar är giltiga i sex månader. Om du lämnar in en ny ansökan ersätter den automatiskt din tidigare ansökan.

På vilka grunder väljs hyresgästerna?

Borgå Hem har över 2 000 hyresbostäder, varav cirka 350 bostäder blir lediga för uthyrning varje år. Majoriteten av dessa är rimligt prissatta, statligt stödda hyresbostäder. Vid valet av boende för dessa bostäder beaktas den sökandes bostadsbehov, inkomster och förmögenhet. Vid valet följer man anvisningarna från Centralen för statligt stött bostadsbyggande. Valet av boenden görs kontinuerligt när bostäder blir lediga, och man prioriterar sökanden med störst behov enligt ovan nämnda kriterier. Marknadsbaserade bostäder har inga motsvarande begränsningar.

Omfattas Borgå Hems hyresavtal av hyresgaranti? Hur mycket är hyresgarantin?

Hyresgarantin är 300 €. Andra alternativ kan tillkomma.

Var och när kan jag hämta nycklarna till mitt nya hem?

Du kan hämta nycklarna tidigast på hyresavtalets startdatum. Om hyresavtalet börjar under ett veckoslut eller en helgdag kan nycklarna fås föregående vardag. Nycklar lämnas ut endast till avtalsparterna, och om du inte själv kan hämta dem kan du befullmäktiga en annan person att hämta ut dem åt dig.

Hur ska jag göra om jag upptäcker fel eller brister i bostaden vid inflyttning?

Om du upptäcker fel i bostaden, fyll i informationen på bostadens konditionskort. Vi ger arbetsorder till servicen enligt detta. Alla brister bör dokumenteras och fotograferas.

Påverkar en betalningsanmärkning mina möjligheter att få en bostad?

Betalningsanmärkningar är inget hinder för att ansöka om eller få en bostad.

Hur ska jag göra om jag upptäcker fel eller brister i bostaden vid inflyttning?

Om du upptäcker fel i bostaden, fyll i informationen på bostadens konditionskort. Vi ger arbetsorder till servicen enligt detta. Alla brister bör dokumenteras och fotograferas.

Är husdjur tillåtna i bostäderna?

Alla familjemedlemmar är välkomna till våra hem – med eller utan päls!

Hur kan jag påskynda att få en bostad?

Fyll i ansökan noggrant och beskriv alla faktorer som påverkar din bostadssituation. Det hjälper oss att bedöma din ansökan. Även om det är förståeligt att du kontinuerligt funderar på din bostadssituation, påskyndar inte dina förfrågningar processen. Kontakta kundtjänsten om din livssituation förändras eller om du vill ändra eller komplettera din ansökan och inte kan göra det via webbtjänsten.

Boendetidsrelaterade ärenden

Får jag renovera själv i bostaden?

Borgå Hem erbjuder sina boende möjlighet till självfinansierad renovering. Se närmare instruktioner och begränsningar här.

Jag halkade på gården, vad ska jag göra?

Kontakta kundtjänsten. Fotografera platsen och förhållandena om möjligt. Fyll i skadeanmälan via länken eller på pappersblanketten som du har fått från kundtjänsten och lämna in den.

Har mitt hus kabelnät?

Alla Borgå Hems fastigheter har kabelnät.

Ingår internet i bostaden?

I hyran ingår 100 Mbps internetuppkoppling, snabbare anslutningar än så är avgiftsbelagda. Gör ett avtal med Telia och nämn att du är hyresgäst hos Borgå Hem.

Jag behöver hjälp med att installera tvätt- eller diskmaskin. Var får jag hjälp?

Du kan beställa installation mot avgift via vår kundtjänst.

Min granne stör, vad gör jag?

Kontakta fastighetens jour och gör därefter en störningsanmälan via vår webbplats.

Det har uppstått en vattenskada i min bostad, vad ska jag göra?

Be omgående fastighetsskötaren att komma till platsen. Meddela även disponenten.

Jag misstänker att det finns skadedjur i bostaden, vad gör jag?

Skicka ett foto för att identifiera skadedjuret.

Var kan jag förvara och ladda elfordon?

Elfordon förvaras i cykelförrådet. Batterier får laddas endast i den egna bostaden under uppsikt.

Min bostad är i dåligt skick, vad gör jag?

Kontakta kundtjänsten och beskriv vad som är i dåligt skick eller trasigt. Disponenten kontaktar dig vid behov.

Finns det en räddningsplan i mitt hus? Vad ska man göra vid nödläge?

Räddningsplanen finns att få från disponenten på begäran.

Får man ladda elbilar på husets parkeringsplats?

Laddning av elbil i motorvärmaruttag är förbjudet. Laddning får bara ske på avsedda platser.

Var får jag röka?

Rökning är för närvarande tillåten på gårdar och balkonger. I hus färdigställda efter 2025 är det förbjudet att röka på balkongerna och gården.

Får jag dammsuga/spela/idrotta nattetid? När börjar tystnaden?

Enligt ordningsreglerna börjar tystnaden kl. 23.00 och slutar kl. 7.00.

Vad ska jag göra om det har skett ett inbrott eller en skadegörelse i husbolagets lokaler?

Meddela kundtjänsten om skadegörelse i förråd och gör vid behov en brottsanmälan till polisen. Fastighetsservicen säkerställer att lokalerna är säkra.

Det skedde en vattenskada i min bostad och lösöre har förstörts. Vem ersätter skadorna?

Fastighetens försäkring täcker inte hyresgästens lösöre. Hemförsäkringen ersätter skador på lösöre. Cykelförråd och källarförråd omfattas också av hemförsäkringen.

Får man grilla på balkongen?

Grillning på balkong är tillåten med elgrill. Med andra grillar kan du grilla på gården.

Är underuthyrning eller vidareuthyrning av bostaden tillåtet?

Underuthyrning eller vidareuthyrning är inte tillåtet.

Var gör jag felanmälan?

Du kan enklast göra en icke-brådskande service- eller reparationsbegäran via vår elektroniska felanmälningsblankett. Brådskande skador, såsom vattenskador, ska anmälas omedelbart till fastighetsservicens jour. Kontaktuppgifterna finns på husets anslagstavla.

Är det obligatoriskt att ha en brandvarnare i bostaden och vem ansvarar för den?

För att byta bostad bör du fylla i och skicka in en elektronisk ansökningsblankett. Blanketten kan även fyllas i hos kundtjänsten. Ansökan om byte av bostad är giltig i ett år. Vid valet beaktas dina behov, t.ex. förändrad familjestorlek, ekonomi eller rörelsehinder.

Kan jag byta bostad?

För att byta bostad bör du fylla i och skicka in en elektronisk ansökningsblankett. Blanketten kan även fyllas i hos kundtjänsten. Ansökan om byte av bostad är giltig i ett år. Vid valet beaktas dina behov, t.ex. förändrad familjestorlek, ekonomi eller rörelsehinder.

För den nya boenden

Hur gör jag om jag får bostadsbidrag?

Bostadsbidraget går direkt till hyresvärden. Om du har rätt till FPA:s bostadsbidrag, meddela FPA om förändringar i boendet.

Hur bokar jag en bastutid?

Kontakta kundtjänsten för att boka en bastutid.

Kan jag boka en bilplats?

Kontakta kundtjänsten för att boka en bilplats.

Jag har undertecknat hyresavtalet, när får jag nycklarna?

Nycklarna kan hämtas mot ID från vårt kontor samma dag som hyresavtalet börjar, eller föregående vardag om avtalet börjar utanför kontorets öppettider.

Ingår el i hyran?

Hyresgästen ansvarar för att teckna ett eget elavtal med valfri elleverantör.

Lägenhetsgranskning och reparationer, hur vet jag att min bostad är i skick?

Din nya bostad har granskats i samband med att föregående hyresgäst har flyttat ut. Fyll i inflyttningsgranskningsblanketten genast efter att du har flyttat in och anteckna eventuella brister. Blanketten fås av disponenten i samband med att ni undertecknar avtalet. Lämna in blanketten till disponenten. Eventuella reparationer i bostaden avtalas separat med disponenten

Var gör jag en flyttanmälan?

Du bör göra en adressändring till Posti och/eller Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata Blanketten finns på deras webbplats. Efter anmälan styrs din post gratis till den nya adressen i en månad. När flyttanmälan trätt i kraft får myndigheter och banker automatiskt din nya adress.

Ingår internet i hyran?

I hyran ingår en 100 mb internetanslutning via Telia. Kontakta Telia för att aktivera anslutningen.

När kan jag flytta in? Vad bör jag tänka på när jag flyttar?

Inflyttningsdagen är hyresavtalets startdatum. Om avtalet börjar på ett veckoslut eller en helgdag är inflyttningsdagen följande vardag. Kom överens om praktiska flyttarrangemang med disponenten.

Var kan jag förvara mina saker?

Om bostaden har ett nätförråd eller ett annat förråd ska det vara låst. Du ansvarar för att skaffa låset. Om tidigare hyresgäst har lämnat saker i förrådet, kontakta disponenten eller fastighetsservicen för att få anvisningar. Enligt förordningarna om befolkningsskydd får inga saker lämnas i korridorerna. Det finns ofta särskilda rum för cyklar och barnvagnar. Alla ska se till att dörrarna till förråden är låsta. Att låsa förråds- och källarutrymmen är på hyresgästens ansvar. Förvara inte bensin, gas eller brandfarliga vätskor i förråden.

Kan jag uträtta ärenden för en närstående? Kan min närstående uträtta ärenden för mig?

Med en fullmakt kan en annan person t.ex. underteckna hyresavtalet, säga upp avtalet eller hämta nycklarna för din räkning.

Utflyttning

Hur säger jag upp hyresavtalet?

Uppsägningen ska göras skriftligen, antingen elektroniskt eller genom att fylla i blanketten nedan och lämna in den till kundtjänsten. (Länk till elektronisk blankett)

Hur lång är uppsägningstiden och hur räknas den?

Uppsägningstiden är alltid en kalendermånad, och räknas från slutet av den månad då uppsägningen har inkommit till oss.

När och var ska nycklarna till en uppsagd bostad återlämnas?

Nycklarna lämnas in till kundtjänsten på adressen Berggatan 3, senast på hyresavtalets sista dag. Kontakta oss om du inte kan lämna tillbaka nycklarna under kundtjänstens öppettid eller har frågor. Vi debiterar dig för nycklar som saknas och om vi måste serielägga låsen på nytt. Återlämningen av nycklar sker alltid på eget ansvar.

Vår kundservicepunkt har öppet måndagar och torsdagar kl. 12–15. Den första och sista vardagen i månaden är vår kundservicepunkt också öppen för nyckelåterlämning och -hämtning kl. 8–11 och kl. 13–15

När ska bostaden senast vara överlämnad?

Flyttdagen är enligt hyresavtalet. Flyttdagen är ofta samma dag som hyresavtalets slutdag. Om denna infaller på ett veckoslut eller en helgdag är flyttdagen nästa vardag. Bostaden ska vara tömd, omsorgsfullt flyttstädad och nycklarna återlämnade.

Hur snabbt återbetalas hyresgarantin efter att hyresavtalet upphör?

Hyresgarantin återbetalas om alla villkor uppfylls: hyran är betald, bostaden tömd och flyttstädad, samt alla nycklar har återlämnats. Kontaktuppgifterna till nyckelhanteringen finns i bilagan till hyresavtalet.

Vad ingår i flyttstädningen?

Kommer snart

Vad är en förhandsgranskning och utflyttningsgranskning och när görs dessa?

Förhandsgranskning görs efter uppsägning under boendetiden och görs för att få en uppfattning om bostadens skick och eventuella renoveringsbehov. I samband med förhandsgranskningen ges även instruktioner till boende om utflyttningen. Utflyttningsgranskningen görs först efter att nycklarna har återlämnats.